Selasa, 12 November 2013

SEPUTAR "NUR MUHAMMAD" SAW

Mengenai Nur Muhammad saw adalah makhluk pertama haditsnya telah dikeluarkan oleh Imam Abdurrazaaq dari Jabir ra dg sanad Shahih, rujuk Kitab Anwarul muhammadiyyah hal.13 , diperkuat oleh Hadits Riwayat Ibn Abbas ra, (Kitab Assyifa oleh ...Imam Qadhiy Iyadh hal 83). mengenai Allah swt memulai penciptaan seluruh makhluq dari Nur Muhammad saw : hadis Qudsiy riwayat ibn abbas: Kalau bukan karena Muhammad tak kuciptakan Adam, tak pula Surga dan takpula.... hingga akhir hadits. rwyt Imam Hakim dan hadits inipun diakui dan disahkan oleh Imam Assubki dalam kitabnya Syifaus siqom, dan Imam Bulqaini pada Fatwanya. dan juga hadis riwayat ibn Abbas dengan makna serupa rwyt Imam Addailami fi musnadihi. Mengenai bahwa Allah menciptakan segala sesuatu untuk/sebagai hadiah bagi Muhammad saw dapatdilihat pd Musnad Imam Hakim dg sanad shahih namun tak lepas dari Ikhtilaf dan sanggahan, maka semua permasalahan ini merupakan Ikhtilafyg tak perlu dipermasalahkan, bagi yg mempercayainya maka berpegang pd dalilnya, dan bagi yg tak mempercayainya pun sebaiknya berpegang pd dalilnya.
diriwayatkan dari Jabir ra bahwa yg pertama kali dicipta Allah di alam semesta ini adalah Cahaya Nabi saw, barulah kemudian dicipta lauhul Mahfudh, Arsy dan alam semesta, hadits ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Imam Tirmidzi dg sanad shahih. (Kasyful Khafaa hadits no.827).

Diantara ulama hadits yang menyokong Nur Muhammad sebagai makhluk pertama yang dijadikan oleh Allah semasa alam arwah ialah Ismail al-'Ajluni dan al-Amir al-Kabir. Muhaddith al-Syam Ismail ibn Muhammad ibn Abdul Hadi( 1087 /1676 - w. 1662 .../1749M) telah memaparkan hadis riwayat Abdur Razzaq tersebut dalam kitab'Iqdul Jawhar ats-Tsamiin. Dalam kitab ini, Al-'Ajluni tidak berani langsung memaudhu'kan hadis ini sedangkan beliau seorang tokoh hadisutama di Syam serta mempunyai sanad dalam meriwayat dan menerima sebuah kitab hadis untuk diterima pakai. al-Imam al-Muhaddith al-Musnid al-Faqih Muhammad bin Muhammad al-Maliki yang terkenal dengan gelaran al-Amir ul-Kabir ( 1154.1742 - 10 Zulqaedah 1232 /1817 M) telah memaparkan mafhum Nur Muhammad dalam kitab "Saddul Arabi min 'ulumil isnadi wal adabi" yang amat terkenal. Ikhwah, daripada sanad di atas ternyata bahawa hadis Jabir tersebut shahih dengan rawi-rawi yang terkemuka seperti Amirul Mu'minin fil hadis Ibnu Hajar al-'Asqalaani.

Alqur'an dan lafadz NUR
Dii dalam al-Qur'an terdapat sebutan tentang "nur" dalam ayat yang bermaksud "Sesungguhnya telah datang kepadamu Nur dari Allah dan Kitab yang nyata" (Al Quran 5:15). Tentang ayat di atas "Tafsir al-Jalalain" oleh al-Suyuti menyatakan makna ...nuritu ialah "rasulullah s.a.w.". Dalam "Tafsir al-Qurtubi" dinyatakan begini: Telah datang kepada kamu Nur dari Allah, iaitu cahaya,dikatakan "Islam", dan dikatakan: Muhammad s.a.w. dari al- Zajjaj. Dan"kitab" itu dikatakan Qur'an. Dalam "Tafsir al-Tabari" "nur": telahdatang kepada kamu wahai ahli Taurat dan Injil Nur dari Allah, yakni Nur itu Muhammad salla'Llahu 'alaihi wa sallam yang dengannya dicerahkan kebenaran dizahirkan Islam dan dihapuskan kesyirikan. Dalam"Tafsir ibn Kathir" tentang ayat ini (Al Quran 5:15) dinyatakan: Telahdatang kepada kamu Nur dari Allah dan kitab yang nyata, Allah taala memberi khabar berekenaan dengan diriNya sendiri bahawa Ia mengutuskan RasulNya Muhammad dengan Bimbingan Hidayat dan Agama yang hak kepada semua ahli bumi. Berkenaan dengan ayat 119 Surah al-Syu'ara' Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud Kata Mujahid dan Qatadah: (perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud) iaitudi kalangan mereka yang sembahyang. Kata Ibn 'Abbas: dalam sulbi-sulbibapa-bapa kamu (turun temurun) Adam, Nuh, dan Ibrahim, sehingga Allah keluarkan Baginda sebagai nabi (akhir zaman). Kata ' Ikrimah: Melihat engkau berdiri, ruku', sujud; Ibn 'Abbas juga berpendapat demikian.Dalam "Tafsir Ibn Kathir" dalam hubungan dengan ayat yang sama terdapatkenyataan: Firman Allah taala: Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud. Kata Qatadah: Dia yang melihat engkau bila engkau berdiri dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud" dalam sembahyang Ia melihat engkau keseorangan dan dalam jemaah. Ini pendapat'Ikrimah dan ' Ata' al-Khurasani serta Hasan al-Basri. Kata MujahidRasulullah s.a.w. boleh melihat orang di belakang Baginda sebagaimanaia boleh melihat orang yang di hadapannya. Dan ia menyaksikan bagi yang demikian sebagaimana yang sahih dalam hadith.'Samakan saf-saf kamu,sesungguhnya aku melihat di belakangku'. Dan diriwayatkan olehal-Bazzar danb ibn Abi Hatim dari dua jalan dari ibn "Abbas bahawa ia menyatakan tentang ayat ini iaitu 'perubahan gerak Baginda dalam sulbi nabi sampai ke sulbi nabi (yang lain, dari Adam sampai seterusnya)sehingga Tuhan keluarkan Baginda (ke- dunia menjadi penamat sekelian)nabi.
DidalamTafsir Ruh al-ma'ani karangan al-Alusi rh tentang huraian berkenaan dengan ayat 5 :15 , kenyataannya ialah seperti berikut: (Berkenaandengan ayat yang bermaksud: "Telah datang kepada dari Allah nur dankitab yang nyata")-nur yang ...agung( 'azim), ia cahaya bagi sekelian cahaya (nur al-anwar), nabi yangterpilih salla'Llahu 'alaihi wa sallam, dan Qatadah berpegang kepada pendapat ini, juga (ahli bahasa yang terkenal) al-Zajjaj...Dan tidak jauh(daripada kebenaran) pada pendapatku bahawa maksud kitab yang nyata itu(juga) ialah nabi salla'llahu 'alaihi wa sallam, dan 'ataf atasnya adalah seperti 'ataf yang dikatakan oleh al-Jubba'I (iaitu pada al-Jubbai Mu'tazilah itu nur dan kitab itu kedua-duanya maksudnya Qur'an)(maka pada al-Alusi, kedua-duanya itu adalah merujuk kepada nabi Muhammad s.a.w.), dan tidak ada syak bahwa sebutan itu tiap-tiap satunya adalah kepada nabi 'alaihis-salatu was-salam (iaitu NabiMuhammad), dan kalau anda teragak-agak untuk menerimanya dari segi ibaratnya, maka biarlah anda menerimanya dari segi isyaratnya(pula)...(jilid III,hal.369). Dalam hubungan dengan ayat yang bermaksud:Tidaklah Kami mengutus engkau wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmatuntuk sekelian alam, al-Alusi dalam Tafsir Ruh al-Ma' ani (jilidIX.hal. 99-100) menyatakan seperti berikut: Hakikat keadaan nabisalla'Llahu 'alaihi wa sallam sebagai rahmat untuk semuanya adalah dengan mengambil kira Baginda sebagai perantara (wasitah) untuk limpahan rahmat Ilahi (wasitah al-faid al-Ilahi) atas sekelian makhluk yang ada (al-mumkinat) daripada permulaan lagi; kerana itulah makanurnya adalah perkara yang mula-mula sekali dijadikan Allah; dalamhadith ada kenyataan 'Perkara awal yang dijadikan Allah taala ialah nurnabi engkau, wahai Jabir,' dan ada hadith "Allah taala Maha pemberi danaku Pembahagi'. (Allah taala al-Mu'ti wa ana al-Qasim). Dalam "TafsirRuh al-Ma'ani" karangan Al-Alusi rh (men.1170 H.), tentang ayat yangbermaksud "telah datang kepada kamu dari Allah nur dan kitab yangnyata" (15.15), jilid III.369) terdapat penerangan bahawa "nur itu nur(yang agung), nur dari segala nur, dan nabi yang terpilih-salla'llahu'alaihi wa sallam- ini pandangan yang dipegang oleh Qatadah, dan al-Zajjaj (ahli bahasa yang terkenal itu) memilih pendapat ini...Dan padasisiku tidak jauh (dari kebenaran) bahawa yang dimaksudkan nur dan kitab yang nyata itu adalah (kedua- duanya merujuk kepada ) nabisalla'llahu 'alaihi wa sallam, dan penyambung yang digunakan itu adalahseperti penyambung yang dikatakan oleh al-Jubba'I (ulama Mu'tazilahyang terkenal itu) (pada al-Jubba'I kedua-dua nur dan kitab itu merujuk kepada Qur'an , adapun pada al-Alusi kedua-duanya merujuk kepada NabiMuhammad s.a.w.), dan mungkin anda merasa teragak-agak untuk menerima pendapat ini dari segi ibaratnya, maka biarkanlah itu jadinya dari segi isyarat (iaitu kalau anda tidak boleh menerima pendapat saya ini darisegi ibaratnya biarlah itu boleh diterima dari segi isayaratnya)..." (ibid. III. 369).Lihat Selengkapnya
sekitar sejam yang lalu
Dalamkitab yang sama, (Ruh al-Ma'ani, juz IX.100) berhubung dengan ayat yang bermaksud "Tidaklah kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk sekelian alam", beliau memberi huraian dengankatanya: " Hakikat keada...an Nabi salla'Llahu 'alaihi wa sallam sebagai rahmat untuk semua yangtwujud ("lil-jami'") itu ialah dengan iktibar bahawa Baginda adalah penengah –wasitah- bagi limpahan rahmat Ilahi ("wasitah al-faidal-ilahi") atas sekelian makhluk ("al-mumkinat") dari awalnya, dan ituialah kerana nur Baginda salla'Llahu 'alaihi wa sallam adalah makhluk yang paling awal; maka dalam hadith dinyatakan " perkara awal yangdijadikan Allah taala ialah nur nabi engkau wahai Jabir..." dan datang hadith yang menyebut "Allah ta'ala adalah Maha pemberi dan aku adalah Pembahagi".Di kalangan ulama sufiah – Allah menyucikan asrar mereka -ada terdapat huraian berkenaan dengan hal yang demikian itu yang leb ihlagi daripada ini." Kemudian al-Alusi rh menukil pendapat ibn al-Qayyimal- Jauziyyah dalam kitabnya "Miftah al-sa'adah". Katanya " Kalaulah tidak kerana nubuwwat tidak akan ada langsung dalam alam ini ilmu yang bermenafaat, amal salih, dan kebaikan dalam hidup manusia, dan tidak ada asas bagi kerajaan, dan manusia akan berkedudukan seperti haiwan dan binatang buas serta anjing yang memudaratkan, yang setengahnya berseteru dengan yang lainnya. Maka setiap perkara kebaikan pada alamini adalah daripada kesan nubuwwah, dan tiap-tiap keburukan yangberlaku dalam alam atau yang akan berlaku adalah dengan sebabterselindungnya kesan nubuwwah dan pengarjian tentangnya. Maka alam ini adalah seumpama jasad dan rohnya ialah nubuwwah, maka tanpa rohnya jasad itu tidak akan ada dokongannya; kerana itu (bila tidak adalangsung kesan nubuwwah dan pengajiannya) buminya akan bergoncang,makhluk yang berada di atasnya akan binasa, maka tidak ada dokongan untuk hidup alam melainkan dengan kesan-kesan nubuwwah (iaitupengajaran daripadanya). ("Ruh al-Ma'ani". juz 9 , hal. 100). Dalam kitab yang sama, tentang ayat yang bermaksud "gerak- gerimu di kalangan mereka yang sujud" (al-Shu'ara 217-219), selain daripada maksud bahawanabi beregerak di kalangan mereka yang sembahyang, dengan da'wahnya dan lainnya, pengarang "Ruh al-Ma'ani" (jilid X.hal.135) menerangkan bahawa: "dan daripada ibn Jubair bahawa maksud mereka itu ialah paraanbia 'a.s.s., dan makna "melihat gerak-geri engkau sebagai mana gerak-geri mereka yang selain daripada engkau dari kalangan para anbia'a.s. dalam mereka menyampaikan apa yang diperintahkan kepada mereka,sebagaimana yang kamu lihat", dan tafsir tentang "mereka yang sujud"itu para anbia, diriwayatkan oleh satu jemaah, antara mereka ialahTabarani, al-Bazzar, dan Abu Nu'aim , dari ibn 'Abbas juga , melainkan bahawa beliau itu –Allah meredhainya- menafsirkan "gerak-geri engkau dikalangan mereka" itu sebagai bermakna berpindah-pindahnya Baginda (sebagai Nur Muhammad-UEM) dalam sulbi-sulbi mereka sehingga bondanyamelahirkannya –alaihis-salatu wassalam- ...'(ibid.X.135) Dalam Tafsiral-Wajiz fi Tafsir al-Qur'an al-'Aziz karangan al- Imam Abul-Hasan 'Alibin Ahmad al-Wahidi (men.468 H.) berkenaan dengan ayat yang bermaksudTelah datang kepada kamu dari Allah cahaya dan Kitab yang nyata,katanya nur ya' ni Nabi salla'Llahu 'alaihi wa sallam dan Kitab yangnyata ya' ni Qur'an ...(Jilid II hal.196. Demikian juga dalam Al-Tafsiral-Munir li-Ma'alim al-Tanzil al- Musamma Mirah Labid li-Kashfi Ma'naQur'an Majid oleh Shaikh Nawawi al-Bantani (dan beliau ulama Nusantara, dari Bentan yang terkenal dalam abad ke-19) - di tepinya Tafsiral- Wajiz karangan al-Wahidi- jilid II hal. 196 ada dinyatakan: Ayatyang bermaksud Telah datang (...dari Allah kepada kamu nur) yaitu Rasul iaitu Muhammad salla'Llahu 'alaihi wa sallam (dan Kitab yang nyata)iaitu Qur'an... Dan dalam Tafsir yang sama, berhubungan dengan ayat yangbermaksud: dan pergerakan kamu di kalangan mereka yang sujud, yaitu Iamelihat gerak-geri kamu dalam sembahyang dengan kiyam dan ruku' dansujud serta duduk bersama-sama mereka yang semb ahyang bila engkaumenjadi imam dalam berjemaah dengan mereka, dan dikatakan dan Iamelihat engkau berpindah –pindah dalam sulbi para mu'minin dan mu'minat, semenjak dari Adam dan Hawa sampai kepada ' Abdullah danAminah; maka semua nenek moyang dan ibu bapa penghulu kita Muhammadsalla'Llahu 'alaihi wa sallam lelaki dan perempuan, tidak termasu ksyirik ke dalam diri mereka kesyirikan selama mana Nur Muhammad (al-Nural- Muhammadi) dalam lelaki dan perempuan itu, maka bila berpindah (nur itu) daripadanya kepada orang yang kemudiannya, maka mungkin orang itu menyembah yang selain daripada Allah, dan Azar (bapa nabi Ibrahim)tidak menyembah berhala melainkan selepas berpindah Nur itu kepada Ibrahim, adapun sebelum berpindahnya (kepada Ibrahim) ia tidak menyembah selain dari Allah...(ibid.II.119).

buah tangan:Sayidah Al Hinduan.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar